niedziela, 19 listopada 2017

Jak uszyć poszewkę na małą poduszkę

    Dzisiaj będzie post o szyciu. Miałam w planach uszycie poszewek na jaśki i przyszedł mi do głowy taki pomysł, żeby zrobić kilka zdjęć i opisać etapy szycia prostego projektu poszewki. Projekt jest prosty ale może komuś mniej wtajemniczonemu w szyciu przyda się mój opis.
   Pierwsza rzecz jaką musimy zrobić to przygotować sobie materiał. Najlepsza jest bawełna, ale jeśli to ma być poduszka ozdobna, to skład włókien nie ma tu istotnego znaczenia. Bawełnę najlepiej jest przed uszyciem zdekatyzować, czyli uprać i przeprasować gorącym żelazkiem. Unikniemy wtedy przykrej niespodzianki w postaci skurczenia się włókien. Akurat w przypadku tych poszewek nie dekatyzowałam materiału, bo uwzględniłam pewien luz, ale zawsze dekatyzuję materiały, które używam do patchworków.


Poduszki po uszyciu mają wymiary 44/42 cm.

Etapy szycia

1. Wykrojenie materiału: wyciąć pasek materiału o wymiarach  100 cm i 48 cm.
2. Na dłuższym brzegu podwinąć podwójnie materiał na szerokość 3 cm (czyli 3 cm + 3 cm) i przestebnować, to samo powtórzyć z drugim brzegiem. Tak jak na zdjęciu poniżej. Zaznaczyć szerokość listwy szpilkami lub przyfastrygować.


3. Kiedy już mamy odszytą listwę na obydwóch brzegach, to na jednym brzegu odszywamy dziurki na guziki,maszynowo lub ręcznie, jak kto woli. Ja odszyłam maszynowo.

4. Następny etap to składanie materiału do odszycia brzegów. Materiał składamy lewą stroną do siebie, czyli prawa strona jest na wierzchu, w ten sposób, że strona na której przyszyjemy guziki jest o 3 cm niżej (szerokość listwy). Tak jak na zdjęciu poniżej. Następnie listwę z dziurkami zakładamy na listwę z guzikami. Całość stebnujemy na szerokość stopki, ok. 0,5 cm. Podobnie robimy z drugim bokiem poszewki.


Dla ułatwienia zaznaczyłam czerwonym kolorem miejsce, gdzie kończy się strona z guzikami, a zieloną strzałką kierunek założenia listwy z dziurkami.

5. Kiedy już przeszyjemy powłoczkę (wskazane jest rozprasowanie szwów) z dwóch stron, to wywijamy ją na lewą stronę i przeszywamy ponownie po lewej stronie, w taki sposób, żeby zakryć poprzedni brzeg (te 0,5 cm), w odległości ok. 1 cm. Zdjęcie poniżej. Ten szew, w którym brzeg materiału schowany jest do środka to szew francuski.


6. Po zszyciu boków wystarczy tylko wywinąć poszewkę na prawą stronę, powypychać dobrze rogi, przyszyć guziki i cieszyć się własnoręcznie uszytą powłoczką.


Tak wygląda gotowa poduszka . Mam nadzieję, że mój opis jest w miarę czytelny i komuś przyda się. Jeśli ktoś potrzebuje większy lub mniejszy rozmiar powłoczki, to musi proporcjonalnie dodać lub odjąć potrzebną ilość centymetrów. Przy założeniu, że listwy będą w rozmiarze takim jak podałam, czyli na podwójne złożenie zużyjemy 12 cm (po 6 z każdej strony), a na szwy boczne 6 cm (po 1,5 cm z każdej strony), to chcąc uzyskać większy lub mniejszy rozmiar dodajemy lub odejmujemy tylko tyle cm, ile wynosi różnica pomiędzy tym rozmiarem a planowanym.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz